Πρωτοβουλίες Νέων Σεπτέμβρης 2021 - Δράση Ι

Η διεύρυνση των δεξιοτήτων, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας των μαθητών των σχολείων της Επαρχίας Αμμοχώστου με την έκθεσή τους σε τεχνολογίες αιχμής.

Στόχος της δράσης με τίτλο «Η διεύρυνση των δεξιοτήτων, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας των μαθητών των σχολείων της Επαρχίας Αμμοχώστου με την έκθεσή τους σε τεχνολογίες αιχμής», είναι η επίτευξη πρόσβασης όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών Προδημοτικής, Δημοτικής, Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης των σχολείων της επαρχίας Αμμοχώστου σε νέες τεχνολογίες.

 

 

Μετά τον εγκλεισμό των μαθητών στο σπίτι για δυο συνεχόμενα χρόνια λόγω της πανδημίας, θεωρούμε ότι η διοργάνωση και προώθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο χώρο των σχολείων, θα βοηθήσει στην ενίσχυση του έργου των σχολείων, ενώ πράλληλα οι μαθητές θα έχουν πολλαπλά οφέλη.

Μέσα από τα προγράμματα αυτά, η επιστροφή των παιδιών στα σχολεία θα είναι πιο ομαλή, αφού θα ενασχοληθούν με νέες τεχνολογίες και αναλυτικά μη τυπικής μάθησης STEΑM, που προωθούν και ενθαρρύνουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία ενώ ταυτόχρονα παρέχουν βιωματική αντίληψη της σχολικής θεωρίας.

 




 

Οι δραστηριότητες που παραδώθηκαν ήταν κατάλληλα σχεδιασμένες για κάθε ηλικία με στόχο να προωθηθούν με κατανοητό τρόπο οι έννοιες της μηχανικής και του προγραμματισμού ενώ ταυτόχρονα τα παιδιά θα έχουν τη δημιουργική ελευθερία ώστε να εξερευνήσουν το σύστημα το οποίο θα χειρίζονται.

Λόγω του θετικού αντίκτυπου που έχουν στη διαμόρφωση των δεξιοτήτων και του χαρακτήρα των παιδιών τα προγράμματα STEAM, η προώθηση τέτοιων πρωτοβουλίων είναι απαραίτητες. Μερικές από τις δεξιότητες που αναπτύσσονται μέσω των προγραμμάτων STEAM είναι οι ακόλουθες:

• πολύτιμες νοητικές δεξιότητες (αναλυτική και συνθετική σκέψη, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη κ.α), 
• ομαδική εργασία, επίλυση προβλημάτων (ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και πειραματισμός), 
• καινοτομία,
• προγραμματισμός,
• δεξιότητες επικοινωνίας,
• αυτοπεποίθηση, αυτογνωσία, ανάλυψη ευθυνών.


Επιπλέον, η πολύπλευρη γνώση που προσφέρετε και οι δεξιότητες που αναπτύσσονται μέσω των εργαστηρίων STEAM έχουν σαν στόχο την διεύρυνση των επιλογών που έχουν οι μαθητές σε σχέση με διαφορετικά επαγγέλματα που θα μπορούσαν να ασχοληθούν στο μέλλον.

Συνοπτικά ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα που  ακολουθήθηκε για κάθε ηλικιακή ομάδα: 

Προδημοτική μέχρι δευτέρα δημοτικού: Το ρομποτικό κιτ που θα χρησιμοποιήθηκε ήταν το KIDS FIRST CODING & ROBOTICS (Gigo Education) και είναι κατάλληλο για παιδιά 4-8 χρόνων. Το ρομπότ μας είναι ο Sammy που έχει τη μορφή σάντουιτς και διδάσκει αρχές προγραμματισμού και μηχανικής μέσω διαφορετικών σεναρίων και κατασκευής απλών ρομποτικών κατασκευών με βραχίονες. Τα προγράμματα δημιουργούνται απλά και μόνο με τη δημιουργία μιας σειράς από κάρτες εντολών που δημιουργούν το αλγοριθμικό «μονοπάτι» (σενάριο). Καθώς το ρομπότ περνά πάνω από τις κάρτες εντολών, ένας αισθητήρας στο κάτω μέρος του ρομπότ τις διαβάζει μια προς μια και φορτώνει το πρόγραμμα. Στη συνέχεια, το ρομπότ τοποθετείτε σε μια πίστα που έχουν δημιουργήσει τα παιδιά και το ρομπότ τρέχει το πρόγραμμα. Το ρομπότ μπορεί να προγραμματιστεί ώστε να κινείται προς διαφορετικές κατευθύνσεις, να ενεργοποιεί το γρανάζι, να ανάβει τα φώτα LED, να αναπαράγει ήχους και να ανταποκρίνεται σε διαφορετικές κάρτες ενεργειών.


Τρίτη μέχρι τετάρτη δημοτικού: Το ρομποτικό κιτ που θα χρησιμοποιήθηκε ήταν το πακέτο Lego WeDo 2.0. Το πακέτο LEGO® WeDo 2.0 εκτός από τουβλάκια LEGO® αποτελείται από έναν κινητήρα, δύο αισθητήρες και έναν εγκέφαλο ο οποίος συνδέει το μοντέλο με τον υπολογιστή. Το λογισμικό που διαθέτει το συγκεκριμένο πακέτο είναι οπτικού προγραμματισμού drag-and-drop. Με αφόρμηση το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας πετάνε σκουπίδια στους δρόμους οι μαθητές, αρχικά, θα ακολουθήσουν συγκεκριμένες οδηγίες ώστε να δημιουργήσουν το δικό τους καθαριστή δρόμων και ακολούθως θα προγραμματίσουν το ρομπότ τους ώστε να κινεί τις κατάλληλα διαμορφωμένες σκούπες του ώστε να συλλέγει και να απομακρύνει τα σκουπίδια από τους δρόμους. Αφού δοθούν οι αρχικές οδηγίες για τη δημιουργία και προγραμματισμό του ρομπότ τα παιδιά θα αναπτύξουν περισσότερο τη δική τους κατασκευή ώστε να βρουν λύσεις σε προκλήσεις που θα δωθούν από τον εκπαιδευτή. 


Πέμπτη δημοτικού μέχρι τρίτη γυμνασίου: Το ρομποτικό κιτ που θα χρησιμοποιηθεί είναι το πακέτο LEGO® Education SPIKE™ Prime. Το πακέτο LEGO® Education SPIKE™ Prime είναι το νέο μέλος στην οικογένεια των εκπαιδευτικών λύσεων της LEGO Education. Διαθέτει δομικά στοιχεία LEGO®, τρεις κινητήρες, τρεις αισθητήρες (φωτός, υπερήχων, πίεσης) και έναν εγκέφαλο ο οποίος συνδέει το μοντέλο με τον υπολογιστή. Το συγκεκριμένο ρομποτικό μοντέλο μπορεί να προγραμματιστεί χρησιμοποιώντας τις γλώσσες προγραμματισμού Scratch και Python. Αυτή του η ευελιξία στον τρόπο προγραμματισμού το καθιστά κατάλληλο ώστε τα παιδιά σε μικρότερες ηλικίες να μάθουν τις βασικές γνώσεις προγραμματισμού χρησιμοποιώντας τη γλώσσα Scratch και ακολούθως σε μετέπειτα στάδιο να εξερευνήσουν τον κόσμο του προγραμματισμού και να δημιουργήσουν τους δικούς τους αλγόριθμους μέσω της γλώσσας Python που σήμερα χρησιμοποιείται από καταξιωμένους προγραμματιστές που εργάζονται σε οργανισμούς όπως η Google και ερευνητικά κέντρα αριστείας. Για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα θα χρησιμοποιηθεί η πίστα διαγωνισμού της Παγκόσμιας Ολυμπιάδας Ρομποτικής (WRO 2021). Βασική πρόκληση της πίστας είναι η αντικατάσταση των συμβατικών λαμπτηρων πυράκτωσης με λαμπτηρες εξοικονόμησης ενέργειας LED. Για την επίτευξη αυτής της πρόκλησης οι μαθητές θα ακολουθήσουν οδηγίες ώστε να φτιάξουν ένα βασικό μοντέλο τροχοφόρου στο οποίο θα εφαρμόσουν δαγκάνες (για τη συλλογή των λαμπτήρων) και αισθητήρες (για αναγνώριση χρώματος λαμπτήρα ή αντικειμένου). Ακολούθως, οι μαθητές θα προγραμματίζουν το ρομπότ τους χρησιμοποιώντας τη γλώσσα Scratch ή Python ανάλογα με την ηλικία τους ώστε να αναγνωρίσουν το αντικείμενο, να το συλλέξουν και να το τοποθετήσουν σε ειδικό κάδο ανακύκλωσης.

 

 

 

 

Λύκειο και τεχνικές σχολές: Το εργαστήριο που δημιουργήθηκε για μαθητές λυκείου και τεχνικών σχολών βασίζεται στους Δείκτες Επάρκειας και Επιτυχίας του μαθήματος Τεχνολογίας όπως ορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας. Συγκεκριμένα το εργαστήριο βασίζεται στην ύλη τρίτης λυκείου με Θεματική Περιοχή Τεχνολογικές γνώσεις/ Ηλεκτρονικά – Ψηφιακά συστήματα/ Επίλυση προβλημάτων σχεδιάζοντας, προσομοιώνοντας και κατασκευάζοντας ψηφιακά κυκλώματα. Για την ικανοποίηση των στόχων αυτής της θεματικής περιοχής θα χρησιμοποιηθεί πλακέτα Arduino, πλακέτα δοκιμών-breadboard, διακόπτης-push button, τροφοδοσία, δίοδος φωτοεκπομπής, μικροκινητήρας, τρανζίστορ. Χρησιμοποιώντας αυτά τα στοιχεία οι μαθητές θα δημιουργήσουν ηλεκτρονικά κυκλώματα τα οποία τίθενται σε λειτουργία μέσω της πλακέτας Arduino. Η πλακέτα Arduino περιέχει ενσωματωμένο μικροελεγκτή και εισόδους/εξόδους, και μπορεί να προγραμματιστεί με τη γλώσσα προγραμματισμού C++. Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι οι μαθητές να κατανοήσουν βασικές έννοιες όπως ηλεκτρική τάση, ένταση ηλεκτρικού ρεύματος, αντίσταση αντιστατών (εύρεση μεγέθους αντίστασης), παράλληλα και σειριακά κυκλώματα, μετατροπή σήματος από αναλογικό σε ψηφιακό ενώ ταυτόχρονα θα κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον προγραμματισμό χρησιμοποιώντας την γλώσσα προγραμματισμού C++.

 

 



Λόγω των αυξημένων κρουσμάτων τόσο στα σχολεία, όσο και στην ευρύτερη κοινωνία, ένα μικρό μέρος της εκπαίδευσης των παιδιών έγινε διαδικτυακά, χρησιμοποιώντας την εξειδικευμένη διαδικτυακή πλατφόρμα CoderZ (https://gocoderz.com). 

Το CoderZ είναι διαδικτυακή πλατφόρμα μέσω της οποίας οι μαθητές μαθαίνουν πολύτιμες δεξιότητες STEΑM όπως κωδικοποίηση, ρομποτική και πληροφορική. Το CoderZ είναι εξαιρετικά ευέλικτο και σχεδιασμένο για χρήση στην τάξη ή μέσα από ένα ευρύ φάσμα απομακρυσμένων μαθησιακών περιβαλλόντων. 


Χρησιμοποιώντας το CoderZ ο εκπαιδευτής μπορεί να δημιουργήσει διαδικτυακά τις δικές του τάξεις και να προσκαλέσει τους μαθητές του, σε προκλήσεις. Το παράθυρο του συγκεκριμένου εργαλείου χωρίζεται σε δυο μέρη, στο μέρος που δίνεται η πρόκληση και υπάρχει το μοντέλο το οποίο ακολουθεί οδηγίες για την εκπλήρωση της πρόκλησης και στο άλλο μέρος ο μαθητής προγραμματίζει την κίνηση δίνοντας εντολές. Χάρη σε αυτόν το καταμερισμό εργασιών στην κεντρική οθόνη το πρόγραμμα είναι διαδραστικό εξιτάροντας το ενδιαφέρον των μαθητών.

Γενικότερα, μέσα από αυτή τη δράση είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε τα πιο κάτω σχολεία:
  1. Β΄Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνιού
  2. Γυμνάσιο Παραλιμνιού
  3. Λύκειο Παραλιμνιού
  4. Εσπερινό Γυμνάσιο Λύκειο Λάρνακας
  5. Β΄Δημοτικό Σχολείο Δερύνειας
  6. Β΄Δημοτικό Σχολείο Αυγόρου
  7. Δημοτικό Σχολείο Φρενάρους
  8. Γυμνάσιο Κοκκινοχωρίων Πάνου Ιωάννου
  9. Ιδιωτικό Νηπειαγωγείο " Διαμαντάκια", Φρέναρος

Μπορείτε να δείτε περισσότερες φωτογραφίες από το πρόγραμμα και τις επισκέψεις στα σχολεία, στο Google Photos




 

 








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου